Is het plaatsen van een houtkachel naast een deur logisch?

Het betreft een werkplaats. De vorm is rechthoekig en de deur zit in een hoek aan de lange zijde. Mijn gedachte is omdat de deur een tochtbron is ik op deze manier de koude lucht die binnenkomt verwarm en de kachel bovendien genoeg toevoerlucht heeft. Kan iemand mij iets zinvols vertellen of meer wijsheid geven? Groet Hugo

Op de afbeelding zie je de plaats met links een "dikkere" wand. Dit is de isolatie van 20cm piepschuim

Picture for question
een week geleden
in: Energie
Inekez1
een week geleden
Als er iets misgaat in of rondom die kachel (brand) heb je dan een andere vlucht uitgang behalve die ene deur? Denk ook even na over de combinatie piepschuim en hitte van de kachel. Beter isoleer je daar met onbrandbare isolatiematerialen. Piepschuim en pur zetten bij brand (of als het gaat smeulen door te veel hitte) heel snel je hele ruimte vol giftige rook. Glaswol of steenwol is een beter materiaal icm houtkachel. Ik zou liever de kachel in een andere hoek zetten, daar eventueel een (afsluitbaar) luchtrooster voor de kachel maken en de deur voorzien van tochtstrips en/of gordijn om de warmte binnen te houden. Als je vaak in en uit moet, een halletje met 2e deur (binnen of buiten de ruimte) maken als tochtsluis scheelt ook veel warmte verlies. Verder is de mogelijke plaats voor schoorsteen misschien bepalend voor de plek van de kachel.
huge
een week geleden
Uhm ja de isolatie zit alleen waar ongeveer het streepje zit. Het begint pas een meter naast de kachel. Het betreft een werkplaats met een plat dak. Er zit nog geen schoorsteen. Ik wil hier een kachelbuis doorheen maken. Bedankt voor het meedenken in ieder geval

Geef als eerste antwoord